ZUUR

VEELGESTELDE VRAGEN

Hier hebben wij de veelgestelde vragen over ZUUR verzameld en gecategoriseerd.

Mocht jouw vraag er niet tussen staan, neem dan contact met ons op via hi@zuurdenhaag.nl. Wij zullen dan zsm proberen je vraag te beantwoorden.

Waterkefir

Wat is waterkefir?

Waterkefir is een gefermenteerde, licht koolzuurhoudende, probiotische drank dat wordt geproduceerd met waterkefirkorrels. Onze waterkefir wordt op smaak gebracht met gedroogd fruit, bloemen en kruiden.

Hoe wordt waterkefir gemaakt?

Waterkefir wordt gemaakt met water, suiker en waterkefirkorrels. De korrels bestaan uit melkzuurbacteriën en gisten. Wanneer er aan de korrels water en suiker wordt toegevoegd gaan de melkzuurbacteriën en gisten aan het werk. Zij “eten” de suikers in het water en transformeren het naar melkzuur, alcohol en koolstofdioxide. Dit proces noemen we “fermenteren”.

Het eindresultaat is een licht bruisend, gefermenteerde drank die bomvol goede bacteriën zit. Wat top is voor je lijf!

Waarom is het goed om waterkefir te drinken?

Waterkefir verzorgt je darmen met onwijs veel goede bacteriën en gisten. Deze goede bacteriën en gisten helpen je lichaam op een hoop verschillende manieren. Ze zorgen voor een gezonde balans aan ‘goede’ en ’slechte’ bacteriën in de darmen, waardoor je spijsvertering verbetert en je immuun systeem een boost krijgt.

Verder bevat waterkefir de volgende vitaminen: B1 (Thiamine), B2, B6, B12, C, D en H (biotine). Dus je kunt je wel voorstellen dat elke dag een glaasje waterkefir drinken een heleboel voordelen heeft voor je gezondheid.

Wat is een waterkefirkorrel?

Een waterkefirkorrel is een klein, doorzichtig en geleiachtig korreltje en bestaat uit melkzuurbacteriën en gisten.

Hoeveel waterkefir mag ik drinken?

Wanneer je nog nooit waterkefir of andere probiotische dranken op hebt adviseren we je om te beginnen met dagelijks een klein glaasje te drinken van ongeveer 50ml. Dit kun je voorzichtig opbouwen naar een hoeveelheid die goed voor jou werkt.

Heeft het drinken van waterkefir bijwerkingen?

Als de bacteriën in je darmen erg uit balans zijn kan het drinken van waterkefir in eerst instantie zorgen voor wat ongemak, omdat de ‘goede’ bacteriën in gevecht gaan met de ’slechte’ bacteriën. Dit is heel normaal en zal beter worden zodra de bacteriën in je darmen een gezonde balans hebben gevonden.

Hoe moet waterkefir bewaard worden?

We raden het aan om onze waterkefir gekoeld te bewaren. De fermentatie zal in de fles doorgaan, maar wanneer deze gekoeld staat zal dit het proces vertragen. Houd er wel rekening mee dat hoe langer je het bewaart hoe zuurder het zal worden, vanwege de fermentatie die blijft doorgaan.

Hoe lang is waterkefir houdbaar?

Onze waterkefir heeft een houdbaarheidsdatum van 6 weken. In principe is de waterkefir minimaal 3 maanden houdbaar, maar de probiotica nemen na verloop van tijd af.

Is waterkefir biologisch?

Ja, wij gebruiken uitsluitend biologische ingrediënten voor het brouwen van onze waterkefir.

Is waterkefir veganistisch?

Ja, onze waterkefir is 100% veganistisch. Wij gebruiken namelijk de biologische suiker van Van Gilse. Bij het maken van deze suiker worden geen verkoolde runderbeenderen gebruikt. Dit is in Nederland verboden.

Zit er alcohol in waterkefir?

Ja, een bijproduct van fermentatie is alcohol. Onze waterkefir bevat een heel klein percentage alcohol, meestal onder de 0,5%. Bier en wijn worden bijvoorbeeld ook gemaakt door middel van fermentatie.

Is waterkefir lactosevrij?

Ja, onze waterkefir bevat geen lactose.

Is waterkefir gepasteuriseerd?

Nee, onze waterkefir is ongepasteuriseerd. Op deze manier blijven alle gunstige bacteriën en gisten die ontstaan zijn tijdens de fermentatie behouden.

Hoe smaakt waterkefir?

Onze waterkefir heeft een vrij milde, zure smaak en is lichtbruisend. Omdat onze waterkefir met de hand gemaakt wordt kan de smaak en kleur per batch iets verschillend zijn.

Wat is het verschil tussen waterkefir en melkkefir?

Waterkefir wordt gemaakt met water en suiker als basis en melkkefir wordt gemaakt met melk als basis. Beide drankjes worden gemaakt met verschillende kefirculturen (korrels) en bevatten een verschillend scala aan melkzuurbacteriën en gisten. Tevens bevat waterkefir geen lactose en melkkefir wel. Als je lactose kan verdragen kunnen waterkefir en melkkefir prima naast elkaar gedronken worden, om zo een bredere scala aan melkzuurbacteriën en gisten binnen te krijgen.

Wat is het verschil tussen waterkefir en kombucha?

Waterkefir en kombucha worden beide gemaakt van levende culturen. De basis van waterkefir is water met suiker en wordt gemaakt met waterkefirkorrels. De basis van kombucha is zwarte/groene thee met suiker en wordt gemaakt met een ‘scoby’. Deze levende culturen zijn echter niet met elkaar vergelijkbaar en hebben een verschillende samenstelling aan melkzuurbacteriën en gisten. De fermentatietijd van waterkefir is over het algemeen ook korter dan bij kombucha. Waterkefir en kombucha kunnen prima naast elkaar gedronken worden, om zo een bredere scala aan melkzuurbacteriën en gisten binnen te krijgen.

Mag ik tijdens de zwangerschap of borstvoeding waterkefir drinken?

Onze waterkefir is ongepasteuriseerd en bevat een kleine hoeveelheid alcohol. Wij raden het daarom af om tijdens de zwangerschap of in de periode van het geven van borstvoeding waterkefir te drinken. Wij laten de keuze echter geheel aan jou.

Mogen kinderen waterkefir drinken?

Onze waterkefir is ongepasteuriseerd en bevat een kleine hoeveelheid alcohol. Wij raden het daarom af om kinderen waterkefir te laten drinken. We laten de keuze echter geheel aan jou.

Abonnementen

Wat is het voordeel van een waterkefir abonnement?

Wanneer je bij ons een waterkefir abonnement afsluit betaal je geen verzendkosten voor je maandelijkse levering. Dit voordeel telt dan maandelijks best veel op! Ook ben je verzekerd van elke maand een verse dosis waterkefir aan je deur. Je hoeft er dus niet bij na te denken om elke maand opnieuw te bestellen.

Wat zijn de abonnementsvoorwaarden?

Je kunt kiezen uit 3 abonnementen. 3 maanden, 6 maanden en 1 jaar. Je betaalt vooraf voor de gehele looptijd van je abonnement.

Wanneer ontvang ik mijn waterkefir?

Wij sturen op 2 momenten per maand de maandelijkse abonnementen op. Rond de 1ste en rond de 15de van de maand. Je mag zelf kiezen op welk moment je het liefst je abonnement wilt ontvangen. Je zal je bestelling enkele dagen na de verzenddatum ontvangen. Wil je dit wijzigen? Stuur ons dan even een mailtje naar hi@zuurdenhaag.nl.

Kan ik meerdere abonnementen per maand hebben?

Mocht het zo zijn dat je 4 flessen per maand te weinig vind, dan kun je ook meerdere abonnementen bestellen. Koop je 2 abonnementen, dan krijg je bijvoorbeeld 8 flessen per maand toegestuurd. Mocht je tijdens de looptijd van je abonnement beslissen dat je toch meer flessen per maand wilt ontvangen, dan kun je dit ook aan ons doorgeven via hi@zuurdenhaag.nl.

Kan ik mijn gekozen smaken nog wijzigen gedurende mijn abonnement?

Jazeker. Stuur ons even een mailtje naar hi@zuurdenhaag.nl en dan zorgen wij dat je bij de volgende levering je gewenste smaken ontvangt.

Kan ik mijn abonnement pauzeren?

Zeker. Het kan natuurlijk zo zijn dat je op vakantie gaat of even een maandje geen waterkefir wilt drinken. Dan kun je ons een mailtje sturen naar hi@zuurdenhaag.nl. We zullen dan je abonnement stop zetten voor de gewenste tijd en weer in laten gaan wanneer jij dat wilt. Je zult dan voor de resterende maanden je waterkefir ontvangen.

Kan ik mijn abonnement stop zetten?

Je kan altijd je abonnement stop zetten, maar omdat je vooraf betaalt voor de gehele looptijd van je abonnement kunnen wij helaas geen geld teruggeven. Bedenk daarom goed voordat je je abonnement afsluit of je het wel echt wilt.

Betalingen

Krijg ik een bevestiging van mijn bestelling?

Ja, de bevestigings e-mail wordt automatisch door ons systeem verstuurd. Toch niet ontvangen? Kijk dan ook in je ongewenste mail. Staat de e-mail daar ook niet in? Dan heb je mogelijk een verkeerd mail adres ingevuld. Stuur dan even een mailtje naar hi@zuurdenhaag.nl en zullen wij het voor je checken.

Welke betaalmethodes bieden jullie aan?

Je kunt eenvoudig betalen via iDEAL of overboeking.

Verzending

Hoe snel heb ik mijn bestelling in huis?

Omdat onze waterkefir het beste vers gedronken kan worden hebben wij geen enorme voorraden staan. Het kan dus zijn dat wanneer je je bestelling hebt geplaatst je waterkefir nog gemaakt moet worden. Hou daarom rekening met iets langere levertijden dan je gewend bent. Zo heb jij straks een super verse bestelling in huis! Wij streven ernaar je bestelling binnen 7 dagen te versturen.

Hoe wordt mijn bestelling geleverd?

Wij werken samen met Fietskoeriers.nl en DPD. Tijdens het bestelproces kunt u zelf uw voorkeur aangeven.

Wat zijn de kosten voor verzending?

Wij werken samen met Fietskoeriers.nl en DPD. De verzendkosten zijn per bestelling.
Fietskoeriers.nl: €4,95
DPD: €3,95

Naar welke landen versturen jullie?

Wij versturen alleen binnen Nederland, zo kunnen wij onze Co2 uitstoot beperken.

Kan ik mijn bestelling ook afhalen?

Omdat wij geen fysieke winkel hebben is het helaas niet mogelijk om je bestelling af te halen.
Maar hier vind je een lijst van onze (fysieke) verkooppunten.

Hebben jullie ook een fysieke winkel?

Nee, maar klik hier voor een lijst van onze verkooppunten.

Retour

Kan ik een bestelling retour sturen?

Je mag je bestelling retour sturen mits de bestelde producten ongeopend zijn. Ook vragen we je om altijd goed na te denken voordat je een aankoop doet. Het heen en weer sturen van pakketten zorgt namelijk voor extra Co2 uitstoot en dat is zonde.

Binnen welk termijn moet ik mijn bestelling terugsturen?

Je kan je bestelling binnen 14 dagen na ontvangst op eigen kosten terugsturen.

Hoe kan ik mijn bestelling terugsturen?

Stuur even een mailtje naar hi@zuurdenhaag.nl. Dan zullen wij jou alle informatie met betrekking tot onze retourprocedure toezenden.

Ik heb een beschadigd product ontvangen, wat nu?

Onze flessen zijn van glas en wij kunnen daarom helaas niet garanderen dat alles altijd heel aankomt. Wij doen wel ons uiterste best om alles zo goed mogelijk in te pakken om de kans zo klein mogelijk te houden. In het spijtige geval dat je een kapotte fles ontvangen hebt, allereerst sorry! Wij zullen uiteraard kosteloos (een) nieuwe fles(sen) opsturen of het geld retour storten. Neem hiervoor contact met ons op via hi@zuurdenhaag.nl.

Mijn Account

Ik kan niet inloggen, wat nu?

Misschien klopt het wachtwoord niet. Klik hier om je wachtwoord te wijzigen.

Recycling

Zit er statiegeld op de fles?

Op onze flessen zie je aangegeven staan dat er statiegeld op zit, maar omdat wij nog geen mogelijkheid hebben om de lege flessen weer bij jou op te halen rekenen wij geen statiegeld bij onze webshop bestellingen. Mocht je in de buurt wonen van een punt waar je de flessen kan inleveren dan krijg je hier uiteraard wel €0,20 voor retour. Deze locaties staan hier aangegeven.

Waarom gebruiken jullie tweedehands verpakkingsmateriaal?

Wij vinden het heel belangrijk om onze producten zo duurzaam mogelijk te produceren, hier houden wij dan ook in alle stappen van het proces rekening mee. Omdat wij onze dozen tweedehands hebben ingekocht hoeven er geen bomen gekapt te worden om nieuwe dozen te maken. Ook is het tweedehands inkopen duurzamer dan gerecycled karton, omdat het proces van recyclen ook veel energie verbruikt. Ons vulmateriaal proberen wij ook zoveel mogelijk te maken van versnipperd oud papier.
Back to top
NL